Lindas logg

  • Tänk vad barnafödande kan göra med en kvinna!
    Det var med barnen det började. De var åtta och tio år, jag hade skilt mig, och som många ensamstående mammor hade jag en begränsad budget. Men inte skulle barnen behöva lida för mitt äktenskapliga misslyckande! Nej, de skulle få underbara, rika somrar med sol och allehanda äventyr, de skulle få gå på slingrande upptäcktsfärd …
  • Över Atlanten med TV
    Har ni tittat på Kanal5:s program Över Atlanten? Sex kändisar seglar över Atlanten med Gurra Krantz som skeppare. Ni som har funderat på att segla över en ocean, och kanske tillsammans med mig, till er vill jag säga: På min båt går det inte till som i TV-programmet. Exempel 1. Gurra Krantz hävdar att man …
  • Jorden är rund.
    Det är klart att jag visste att jorden är rund. Jag har gått i skolan, sett jordglober, lärt mig om Gauss och Mercators projektioner. Skrattat åt Flat Earth Society. Och ändå. Nu när jag har seglat, färdats ungefär längs ekvatorn hela vägen runt jorden, nu förstår jag på en helt annan nivå, jag förstår in …
  • Min utmaning
    137 sjömil kvar av ca 40000. Under tre och ett halvt år har jag seglat från Grekland, runt hela jorden och lite till, och korsar den 6 december -19 mitt eget spår på St Lucia i Karibien. Hela vägen har jag haft olika grupper av kvinnor ombord, som jag undervisat i segling, medan jag ansvarat …
  • Min son och hans båt
    Mycket vatten har runnit under kölen på min sons båt sedan bilden nedan togs. Joel seglade till Kanarieöarna och hem igen, bodde på båten i tre år. Han har den fortfarande kvar och rustar och fixar. När jag långseglade 2004-2005 med mina barn, hoppades jag att de skulle få med sig en känsla av att …
  • Vardag
    Tillbaka i Karibien, tre år senare. Hösten 2016 korsade jag Atlanten med ARC, Atlantic Rally for Cruisers. Sedan dess har jag seglat runt jorden med olika besättningar av mest kvinnor. Snart korsar jag mitt eget spår. Det blev vardag att segla jorden runt, hur gick det till? I tre år har jag haft mina rutiner …
  • Jorden runt – alla longituder
    Den 24 november 2018 klockan 22:30, passerade jag longituden E 28 13, och jag har nu, i min segelbåt Peristera, korsat jordens alla longituder. Seglingen började på Rhodos, longitud E 28 13, i april 2016. East London i Sydafrika ligger rakt söder om Rhodos hamn. Omgivningen förändrades gradvis under färden. Naturen, människorna, kulturen och klimatet …
  • Vintervila
    Peristera ligger på land på Nya Zeeland, och jag ligger i soffan på Åsögatan. Jag kan inte minnas när jag senast hade så lite att göra. Dagarna, sedan jag kom hem den 8 december, har förflutit i sakta mak. Jag har tillverkat en del julmat (bla jätte jätte jättegoda lakritspraliner. Ett tunt lager krispig mörk …
  • Nya Zeeland
    Efter några väldigt kalla veckor har nu Nya Zeeland blivit lite mer sommarlikt. Men i början frös jag förfärligt. Inför sista gruppens ankomst jagade jag runt stan efter en värmare som gick på annat bränsle än el. Det gick inte att hitta. Jag var på båtaffärer, ftiluftsaffärer, byggvaruhus, hem- och trädgårdsbutiker, men ingenstans fanns ens …
  • Tidvatten
    Det tog ett tag under min förra långsegling innan jag vande mig vid tidvatten. Jag minns särskilt en gång när vi var i Casablanka i Marocko, och knöt fast jollen i ett slags metallställning i hamnen. Det var en stor fartygshamn där segelbåtar fick ankra i ett hörn, och vi kände oss tveksamma till hederligheten …
  • Från tropikerna till västerlandet
    Många hårresande historier har jag läst om överfarten mellan Fiji och Nya Zeeland. Båtarna har haft hårt väder, motvind, eländigt på alla vis. Men det verkar ha gått ganska bra för andra, och det blir ju mindre att skriva om när det går bra, så man kan väl lätt, och möjligen felaktigt, få intrycket att …
  • Slut på Söderhavet
    Sista sjömilen tillbaka till Vuda har vi god vind, trots att prognosen sa stiltje. Imorgon ska två kliva av och vi återstående fem förbereder oss för överfarten till Nya Zeeland. Jag har redan köpt 90 ägg. I Musket Cove, där vi tillbringat två nätter, fanns en bra affär. Att bära 90 ägg därifrån till båten …
  • Inga orionider
    Det blåser hårt på vår ankarplats men reven klipper vågorna och vi välter inga kaffekoppar. Vaknade halv fyra inatt och kom att tänka på orioniderna. Skulle jag kunna få se ett maffigt stjärnfall? Låg en stund på däck med fleecetröja som skydd mot blåsten och tittade upp i himlen. Hade Orions bälte rakt ovan, och …
  • Navigera mellan reven
    Vi kom från Tonga på natten, snirklade oss in genom Lau group, den östra ökedjan i Fijis arkipelag, vidare till Levuka, strax öster om Viti Levu, den största ön. Nästa natt fortsatte vi vidare runt Viti Levu, på väg mot Vuda marina, på Viti Levus västsida. Det är många rev på vägen. Stora partier av …
  • Kan det bli bättre än så här?
    Det är kväll. De vackraste solnedgångarna är molniga. Med spel av färger, skugga och ljus.  Jag sitter på marinans restaurang, har beställt mat och ska snart få nåt gott att äta utan att jag har behövt anstränga mig. Den tropiska vintern är över, och kvällarna är varma, så varma. För säkerhets skull tar jag alltid …
  • Sevu sevu på Waya sewa
    Waya sewa, en liten ö väster om Fiji. Hit åkte vi för att få göra en sevu sevu, en fijiansk ritual för att hälsa besökare välkomna. På marknaden i Lautoka hade vi köpt kava, en rot som man gör nåt slags berusningsdricka av. I ryggsäcken packade vi kavan, tillsammans med några block, färgpennor och ett …
  • Vuda Marina, Viti Levu, Fiji
    Byggd för att klara cykloner liknar den inget annat jag sett. En smal passage genom revet, en liten kroklik infart, som leder vidare till en cirkelrund bassäng. Skulle en cyklon vara på väg placerar man alla båtar med fören in mot mitten. Där i mitten av cirkeln, på botten, finns något stadigt, och i detta …
  • -Weseisei, en by längs sockerrörsvägen
    Det är bara Lasse och jag ombord. Vi jobbar med Peristera, äter god mat på restaurang och emellanåt turistar vi lite. Idag promenerade vi till byn Weseisei, som påstås vara den äldsta bosättningen på Fiji. Vägbeskrivningen var enkel, följ rälsen. Vi har hört det lilla tåget passera marinan, det transporterar sockerrör till sockerrörsfabriken. Rälsen är …
  • Blogga
    Fungerar. Fungerar också. För ett och ett halvt år sedan lämnade jag Rhodos för att segla en runda på drygt två år, över Atlanten, via Karibien genom Panamakanalen och en bit över Stilla havet till Tahiti. Därifrån tänkte jag segla sydost ner till Patagonien, runda sydamerika och ta mig tillbaka till Medelhavet. Så blev det …
  • Jag fick ett mail om att ta rodret
    En av mina deltagare skrev ett fint mail om att göra det man älskar och vara förebild för sina barn, om vikten av att öva och om att ha en röst i huvudet. Jag är glad och tacksam att vara den rösten, det betyder att min verksamhet gjort nytta. Loke kommer att växa upp och …
  • Panamakanalen!
    Idag börjar vår färd genom Panamakanalen. Klockan 15 lokal tid, (+ sex timmar i Sverige) kommer vår advisor ombord. 16:30 börjar vi slussa upp till Gatunsjön. Där ankrar vi för natten. Imorgon förmiddag passerar vi Miraflores sluss, som har en webbkamera: Jag kommer att ge mer exakt till i min grupp på Facebook: Såhär ser …
  • Över Atlanten
    Den 4 november kom Peristera och jag till Las Palmas, den 20 november gick starten av Atlantic Rally for Cruisers. De 16 dagarna var fyllda till bredden av förberedelser. Reparationer, uppgradering av säkerhetsutrustningen, check av riggen, föreläsningar och påföljande shoppingrundor. En vecka kom min son Joel ner, och han satte genast igång att arbeta – …
  • Fågel, fisk och mittemellan
    Klockan är kvart i elva på tredje dygnet mellan Rabat och Kanarieöarna,och vi går fortfarande för motor. Prognosen har sagt ”Variable winds, 2 -4 Beaufort” i flera dagar nu och det innebär i praktiken motorgång. Vinden växlar i styrka mellan två och fem sekundmeter ungefär varje halvtimme. Lika ofta, eller oftare, vrider den. Vi har …
  • Gibraltar – porten till långseglarlivet
    De sista sjömilen innan Gibraltar pirrade magen och min förväntan steg som på julaftons morgon när jag var en liten flicka på Parkgatan i Sundsvall. Det var fjärde gången jag kom hit i båt, tredje gången i segelbåt. Första gången med Tordmulen 2004, andra gången med min son Joels båt Isabelle 2012. Jag har också …
  • En dag i mitt liv. Eller: Tema industri
    Vaknade klockan sju och bestämde mig för att inte springa, mitt knäonda har återkommit med förnyad styrka. Istället gick jag och duschade. Jag duschar oftast i båten, är för lat för att packa väska och gå iväg. Duschen var bra, varmvatten som lät sig regleras i en bestämd stråle, mycket plats att lägga saker utan …
  • Mot Italien
    Sedan ett par veckor är jag tillbaka i Grekland. Första gruppen kom den 20 augusti, och dagarna fram till dess var den vanliga sortens medelhavs-bergochdalbana med problem, fler problem, löften, inga svar och på nåt mirakulöst vis allt klart i sista minuten.  Just nu är jag bara glad att Peristera är i sjön, att jag …
  • Jag fick ett mail
    från Elin, en tjej på 25 år som i många år drömt om att långsegla. Hon har seglat sedan barnsben, har förarintyg, har jobbat på stora båtar och har därmed en säkerhetsutbildning för båtfolk. Hon drömmer om att långsegla, tror inte att hon klarar det på egen hand och inga kompisar vill följa med. Hon …
  • Några lugna veckor
    har förflutit, och det har inte funnits något elände att skriva om. Jo, lite, förresten. Jag berättade aldrig om takluckorna. De två främre sprack när jag hade båten uthyrd (och targabågen blev böjd och solcellerna med den, två långa förtöjningslinor försvann, div husgeråd likaså mm). Han som hyrde båten skulle fixa två nya luckor men …
  • Världens bästa affär
      På väg till mataffären på Aegina passerar vi en båttillbehörsaffär, och jag tittar in, jag har ju ett ständigt behov av båtprylar. Väl inne drog vi efter andan, maken till välsorterad butik på liten yta har jag aldrig sett. Tätt, tätt med hyllor från golv till tak. Burkar, lådor, kartonger i prydliga rader, inte …
  • En dag i Alimos
    Marinan i Alimos är jättestor, full med charterbåtar och privata båtar. Det var där jag köpte Peristera, och var där tre veckor medan säljaren, Dream Yacht Charter, fixade saker. I höstas var jag tillbaka drygt en vecka, för att byta ut alla vant och stag. Nu lade jag in ett besättningsbyte i Alimos, plus en …
  • Det är livet som pågår
    Sedan några dagar är det en ny grupp ombord, och ny energi. Varje grupp hittar sin kultur, och jag följer med. Det blåser inte så mycket. Efter den första dagens racersegling i åtta knop har vi varit tvungna att ta till motorn för att komma över fem knop. Vi har det lugnt och skönt, men …
  • En givande dag
    Hård sydvind över Naxos idag, och vi stannar i hamn. Jag behöver egentligen shoppa en massa, men det är strejk. Har ingen aning om varför, vet bara att affärerna är stängda. Men bensinmackarna är öppna, och jag går med vagnen och två gastuber, följer vägbeskrivningen och kommer till en automatmack. Vare sig människa eller butik. …
  • Bodrum??
    Hela dagen seglade vi utan missöden, bortsett från att batterierna inte laddade. Vindrodret fungerade finfint, trots att jag inte fattar finliret ännu, med tre växlar och Ratio knob. Enligt tillverkaren Hydrovane förväntas jag ge vindrodret ett namn, och vi har flera förslag på gång. Grekiska gudinnor finns det flera, men den mest lämpade, Artemisia, är …
  • ”Dear Philip. The situation now is this….”
    Och sen följde hela min förtvivlan. Inte vågar jag dra, sådär utan vidare. Men Philip fann på lösning, såklart. Han skrev ett officiellt papper, med stämplar och grejor, och förklarade för den som ville läsa att jag väntar på det nya dokumentet, allt är i sin ordning. På kvällen har vi kalas för alla som …
  • Igår var jag lycklig
    Idag är det mest förtvivlan. Igår blev basen till radarn färdig, och Edwin kom och kopplade in den. Den fungerade på första försöket- Det är en Wifi-radar som man bara kopplar el till, sen ska man ha en iPad med en gratis-app som display. En radar har jag också alltid velat ha, men aldrig haft …
  • Fotis, kommer du? Nikos, kommer du?
    Livflotte del 5 I lördags kom den. Stor, tung (85 kilo) och SOLAS-godkänd. Transportfirman levererade ända till kajen, men det var ju fortfarande en bit kvar till slutdestinationen på fördäck. Med spännband och rep fixade jag en upphängning, och så ett fall på det. Lasse hissade och jag höll i styrlinan. Just när flotten lämnade …
  • Cirkus…
    Jag skulle behöva skriva inlägg varje dag för att i någon mån kunna återge alla turer här. Vi börjar med livflotten. Här kommer det: Livflotte del 4 När allt var klart med livflotten, och jag skulle betala, visade det sig att de behövde nåt papper för att utfärda faktura utan moms. Min accountant Angelos, eller …
  • Segling med filmning, och livflotte del 3
    Från Sverige kom Niklas Krantz, www.sittbrunnen.se, för att göra en intervju med mig. Niklas ville ut och segla, och Lasse och jag städade och sjöstuvade bort alla verktyg, reservdelar och saker som inte kunde ligga på sina vanliga platser för där pågick andra aktiviteter. För mig skulle det bli en milstolpe, första seglingen med det …
  • Transportskada och förberedelser och livflotte del 2
    Igår kom watermakern. Ena änden av basen var avbruten. Efter lite rådgörande med leverantören tror jag att det går bra att montera ändå. Och vi har blandat in några flera människor. Vår kompis Per som har en  workshop för seglare, och hans anställda Vaio, ska göra de träplattor som vindrodret ska monteras på (vindrodret som …
  • Det går upp och det går ner
    Imorgon kommer watermakern. Vindrodret får vi tyvärr vänta en vecka till på. Hydrovane skickade för sent, och sen blev det stående hos transportfirman. Jag är skitsur. Jag tycker att om man soppar till det ska man reda upp så gott det går. Och i detta fall tycker jag att de skulle betala för en snabbare, …
  • Upploppet
    På båtmässan fick jag återigen chansen att omsätta bokningsavgifter till reda båttillbehör. Bland annat en watermaker och en radar blev det, och en COBB-grill. Grillen är rolig för att det är en grill som man kan elda i medan den står i knät – den blir alltså inte varm utanpå! Men den är också tänkt …
  • Full fart ut i rymden
    Förra sommaren införskaffade jag diverse kommunikationsutrustning, enligt de grekiska reglerna för kommersiell sjöfart i område A3, ungefär mellan 76 grader syd, och 76 grader nord. På grund av min senfärdighet, eller bristande effektivitet, eller överskott av åtaganden, har grejorna legat och blänkt i sina lådor fram till för några veckor sedan. Men nu ni, nu …
  • Injectors och grekiska män
    Man tänker sig gärna greker som macho. Snygga karlar med hår på bröstet som glider runt på stan med sitt stora ego. (Ego=jag på grekiska) Men min erfarenhet är att det inte är vanligare här än i Sverige att jag blir osynliggjord och nonchalerad. Vid den omfattande motorgenomgången som jag berättade om förut visade det …
  • Motorn, Manolis och jag
    Denna dag har jag tillbringat med Manolis motormeck. En jätterar och trevlig kille, men han pratar ganska dålig engelska, och ibland är man inte alldeles säker på att han förstår, även om han säger ”Yes” med tydlig stämma. Det är nåt med blicken som gör mig osäker på om vi verkligen har kommunicerat. För ett …
  • Antenner och affischer
    I flera dagar har vi rådbråkat våra hjärnor på jakt efter en lösning på problemet. Jag har alltså köpt diverse utrustning som har antenner, och i alla instruktionsböcker står det att det måste vara typ 10 meter vertikalt, 2 meter horisontellt från närmaste annan antenn, minst lika långt från kompasser, för att inte tala om …
  • Ketchup
    Och en dag så kom dom allihopa. Efter att nästan ha börjat tro att saker och ting bara försiggår i mitt huvud, materialiserade sig den ena efter den andra. Segelmakaren dök upp med den nya focken, hissade upp den och seglet prasslade lojt i den svaga vinden. Skotskenan är ännu inte på plats, men jag …
  • Vill du höra mig?
    Kom då till Roslagen den 12 mars.Föredrag om segling till Antarktis och kvinnor som kan- mars 2016.
  • Händer det nåt?
    Nu har vi varit här i snart tre veckor. Och Peristera ser likadan ut, det enda synliga som hänt är att en vägg på toan är bortsågad. Visst, Spiros har varit här med betsade träbitar för att kolla att färgen går ihop med befintligt trä, så han jobbar på, men inget är klart och monterat. …
  • Koll på läget?
    Utan Giorgios Halkitis hade jag inte klarat mig. Han sitter i soffan och ser godmodig ut en stund, säger att jag inte ska oroa mig, och några dagar senare knackar det i skrovet och då är allt ordnat. Det vill säga, nu är jag alldeles säker, så säker som man kan vara i Grekland, på …
  • Vuxenpoäng?
    Kundnummer hos Gerontis, vad ska man kalla det? Vuxenpoäng kanske det inte är, vid min ålder, men nåt slags poäng tycker jag nog att det är.
  • En vecka på Rhodos
    Förra onsdagen anlände Lasse och jag till ett iskallt och regnigt Rhodos för att jobba med Peristera. Nå, vad har då hänt på en vecka? – Inox-Nikos har varit här och sågat ett hål i väggen i babords toa. Den toan ska också få en tank. – Snickar-Spiros har kontrollmätt jättenoga, igår skulle han beställa …
  • Vindroder
    Idag har jag beställt ett vindroder, ett Hydrovane. Tar jämförelsevis liten plats på badbryggan, styr och styr i alla väder utan att tröttna, och enligt div utsagor även utan att gå sönder. Och inte nog med det, skulle ordinarie roder gå sönder funkar denna som ett nödroder. Men vad ska den heta? Autopiloten på Tordmulen …
  • Från hela världen
    Sitter med siten Findacrew och mailar en massa kvinnor som söker en båt att segla på. Det är nåt med det här internationella som lockar mig oerhört. Jag vill ha alla dessa kvinnor ombord med alla deras poetiska namn, Ame, Anjel, Vicky, Tamar, Nadine och Kassie. Och jag vill fråga dem hur de har det, …
  • Träningsvärk
    I förrgår träffade jag en personlig tränare på Friskis och Svettis. Jag tränar en del, för att känna att jag kan och orkar rycka in om nåt händer ombord. Träningen har också gjort det lättare att ligga i krokiga ställningar i trånga utrymmen och skruva och greja utan att bli fullkomligt ledbruten. Men nu tänkte …
  • Segelsömnad och dieseltank
    Innan vi åkte hem till Sverige blev Peristera under en vecka en samlingspunkt för diverse hantverkare. Mitt nya förstag ska få ett segel, ett kraftigt segel eftersom det kommer att användas i hård vind. Mitt huvudskäl till att vilja ha ett inre förstag var just att kunna segla bättre i hårdare vindar. Rullar man in …
  • En rigg som tål oceanöverfarter
    Peristeras rigg är 14 år gammal, och jag brukar höra att det är lagom att byta vant och stag vart tionde år, åtminstone om båten ska seglas hårt. Hög tid, alltså, inför ett antal oceanöverfarter. Riggfirman jag blev rekommenderad, Meltemi yachting, ägs och drivs av Minas och George, de har en butik, en verkstad och …
  • Långseglingen, färdplanen färdig
    Ni som besökt denna sida förut vet att jag planerar en långsegling 2016-18. Och äntligen tror jag att jag tänkt på det mesta väsentliga, och presenterar härmed en tidplan med bokningsbara sträckor. Min dotter, som tillbringade ett år i segelbåt när hon var 12-13, sa så här när jag funderade över hur många omvägar jag …
  • Hur många detaljer som helst
    Från Rhodos är det 1700 sjömil till Gibraltar sund. 700 till Kanarieöarna och därifrån 2600 över Atlanten till St Lucia. Fågelvägen till Panama är 1300 sjömil, men eftersom jag tänker åka runt lite, bland andra öar upp till Kuba, blir det snarare 2000. Och sen vidare till Galapagos, 800 och Marquesas 3000. Raka spåret söderut …
  • Ett steg närmare
    I förra inlägget berättade jag att jag fick prata med Greklands kommunikationsexpert, med anledning av några detaljfrågor. Det handlar alltså om att Grekland kräver att jag ska ha viss säkerhetsutrustning på Peristera för att få köra i de vatten som kallas A3, dvs allt utom polarområdena. Konventionen SOLAS, International Convention for the Safety of Life …
  • Tack och lov för Giorgios!
    Vilken berg-och-dal-bana! Jag frågade Fotis (som tar hand om båten) om det verkligen kunde vara sant att jag skulle bli tvungen att köpa utrustningen i Grekland. Det hade han aldrig hört talas om, och föreslog att jag skulle tala med Giorgios Halkitis, bossen för Nereus boat yard. Giorgios jobbar med besiktning av handelssjöfart, när han …
  • En långseglingsbåt vid namn Peristera
    Mr Leonidas Makris på Hellenic Lloyds har gett mig en lista över den utrustning jag behöver skaffa inför långseglingen. Jag har varit i kontakt med Cordland i Sverige och fått en toppenoffert på bra, mestadels SOLAS-godkända grejor av internationella märken. Men när jag skickade listan över produkter till Lloyds för godkännande, fick jag till svar …
  • Ska Peristera kanske få svensk flagg?
    I flera år nu har det gjorts olika försök att få Sverige att erkänna Master of Yachts (en skepparutbildning för ”mindre” båtar, som idag gäller i 25 länder, men inte Sverige) som behörighet för yrkesmässig trafik med tex segelbåtar. Redan idag gäller Master of Yachts ombord på svenska sk traditionsfartyg, dvs oftast segelskutor som bedriver …
  • Grekiska papper med många frimärken och stämplar
    Kommersiellt registrerade båtar i Grekland är underställda en hel uppsättning regler och allt ska certifieras och inspekteras vartannat år av Lloyds. Så för att få veta vilka nya regler som ska gälla Peristera när hon ger sig ut på de stora haven har jag mailat Mr Leonidas på Hellenic Lloyds. Mr Leonidas svarade inte på …
  • Jämställdhet inom givna ramar
    Stefan Löfven och Åsa Regner signerar en debattartikel i DN idag, med den (åtminstone av mig) efterlängtade underrubriken ”Feministisk regering”. Jag är positiv till alla steg som på en rak eller krokig väg leder till att människor kan leva sina liv utan att begränsas av könsrolls- eller andra förväntningar. Men ofta tänker jag på hur …
  • Hur mycket är lagom?
    Läser Lasse Hässlers böcker om hans senaste världsomsegling, om allt underhåll och alla uppgraderingar som han gör på Jennifer innan avfärd. Jag har börjat skriva ner vad jag vill göra på Peristera inför långseglingen och listan blir längre och längre. Allt från nya vant och stag till nån lösning för att ha tillgång till internet …
  • Slut på säsongen
    Igår kväll, 15 december, var säsongens sista segling. Tordmulen styrde ut på Riddarfjärden med grytan färdig på spisen. När maten var slut och glöggen uppdrucken kryssade vi runt, i minst sagt varierande vindar, mellan prickar och trafikljus, lanternor och billyktor. Hösten i Grekland var längre än någonsin tidigare, tre månader var jag där. Det är …
  • Havssegling eller kustnära?
    När jag planerade långseglingsrutten var jag lite orolig att båten skulle vara nästintill tom under de långa överfarterna. Mitt intryck har varit att de flesta av mina deltagare vill se land när de seglar, en mindre del talar längtansfullt om fria horisonter. Men där hade jag fel. Av de som hittills anmält sitt intresse för …
  • Min förra långseglingsplan
    För några år sedan hade jag andra långseglarplaner. Då tänkte jag göra en längre tur, för att få se alla platser jag ville, och jag tänkte göra det som en manifestation för kvinnor. Den idén föddes i Ushuaia, världens sydligaste stad, när jag mönstrat på Milo Dahlmanns båt för att segla med henne till Antarktis. …
  • Välkommen att följa med på min långsegling 2016-18!
    Efter att ha ruvat på längtan i flera år har jag nu bestämt att ta Peristera, min båt i Grekland, ut på långfärd under drygt två år. Rutten är väldigt preliminärt planerad, alla kringelikrokar på kartan återstår att räta ut. Det kommer att bli sträckor för bara kvinnor (mest) men även sträckor öppna för både …